Computable voelt Veenman aan de tand over verhuizing

Rik Sanders van Computable voelt algemeen directeur Wilco van Bezooijen aan de tand over de verhuizing van Rotterdam naar De Meern.

Na honderd jaar vertrekt Veenman uit standplaats Rotterdam vlakbij vliegveld Zestienhoven. De print– en informatiespecialist betrekt sinds het begin van het nieuwe jaar mét moederbedrijf Xerox een nieuw, gezamenlijk hoofdkantoor aan de Rijnzathe 12 in De Meern. Algemeen directeur Wilco van Bezooijen geeft een toelichting op deze opmerkelijke stap.

Vorig jaar vierde jullie nog jullie honderdjarig bestaan in onder meer De Kuip. U noemde toen Veenman ‘een echt Rotterdams bedrijf’. Nu zitten jullie in, met alle respect, De Meern. Vanwaar deze opmerkelijke overgang?
Wilco van Bezooijen: ‘Ja, zo gaan die dingen soms; Philips heeft ook zijn hoofdkantoor verhuisd van Eindhoven naar Amsterdam. Kijk, Veenman is sinds 2008 onderdeel van Xerox. De laatste twee, drie jaar zijn we steeds meer met elkaar gaan samenwerken. Er is ook een aantal ondersteunende afdelingen samengevoegd, zoals personeelszaken, financiën en services. Dat betekende voor Veenman minder personeel en we zaten daardoor in Rotterdam ruim in ons jasje. Bovendien is samenwerken tussen twee locaties op zo’n 60 kilometer van elkaar niet altijd productief. Het idee om met elkaar één pand te betrekken kwam vaker op tafel. Toen bleek dat zowel ons huurcontract in Rotterdam als dat van Xerox in Breukelen in dezelfde periode afliep, hebben we besloten om samen te gaan in een nieuw pand.

Maar dat is dus De Meern geworden en niet Rotterdam…
Ja, in Rotterdam blijven bleek geen optie. We zochten naar een plek die zowel in de buurt van Rotterdam als Breukelen ligt. We wilden ook, symbolisch, een nieuwe start maken: samen in een nieuw onderkomen om ook de samenwerking een nieuwe impuls te geven. 
En ik geef toe, bij de beslissing om te verhuizen speelde mee dat er op de kosten kan worden bespaard: geen dubbele huur en andere facilitaire kosten meer. Je kijkt als onderneming altijd naar je kosten.

Wat vinden de medewerkers van Veenman er eigenlijk van?
Nou, er ging na de aankondiging wel even een schokgolf door de organisatie. Ik weet dat de nodige medewerkers bewust gekozen hebben om in Rotterdam en in omgeving te gaan wonen vanwege Veenman. En het is ook een markant pand om in te werken. Daarom hebben we het besluit ook zorgvuldig genomen en afspraken gemaakt over flexibel werken en thuiswerken om de pijn wat te verzachten. Ik heb inmiddels het idee dat we iedereen wel hebben meegekregen; er heerst een goede dynamiek en sfeer in het nieuwe pand. Er zijn bijvoorbeeld medewerkers van Veenman en Xerox die elkaar nu voor het eerst ontmoeten.

Nu er zo intensief wordt samengewerkt was het dan niet logisch geweest om Veenman op te heffen en in zijn geheel te integreren in de Xerox-organisatie?
Dat punt is al eens eerder aangeroerd maar is niet aan de orde. Veenman houdt zich al honderd jaar staande; zo’n bedrijf heeft gewoon bestaansrecht. Het heeft ook een eigen identiteit, stijl en propositie: Xerox bedient de bovenkant van de markt; wij doen het mkb plus en de Xerox-channel de onderkant van de markt. Veenman bedient andere klanten dan Xerox en de channel en heeft oplossingen in huis die Xerox niet heeft.

Uiteindelijk maken de mensen het verschil. Onze geroemde Rotterdamse mentaliteit van ‘niet lullen maar poetsen’ zit niet in een postcode of een kantoorpand bij een vliegveld, maar in de kennis, ervaring en houding van onze medewerkers.

Lees het hele verhaal op Computable.nl

Blijf op de hoogte: Aanmelden voor TopTips
  • Documentverwerking
  • Documentverwerking
  • Logo Goudappel
  • logo Koenen en Co
  • logo 112Schade