‘Dan maar nooit meer naar De Kuip!’

Wilco van Bezooijen (47) rolde midden jaren negentig, na zijn studie commerciële economie, meteen de printerwereld in door bij Xerox aan de slag te gaan. Inmiddels werkt de geboren en getogen Rotterdammer ruim 27 jaar in de printing- en document managementmarkt. Begin 2017 werd hij algemeen directeur van Veenman, een dochterbedrijf van Xerox. De hoogste tijd voor Channelweb om deze ‘printerman’ eens onder vuur te nemen.

Wat maakt deze tak binnen de it-sector voor jou zo speciaal, dat je hier tot de dag van vandaag nog steeds werkzaam bent?
‘Dat is toch het feit dat deze business continu aan verandering onderhevig is, een technische revolutie heeft ondergaan met alle gevolgen van dien en het sterk competitieve karakter van de business. Daarnaast heb ik mij nooit verveeld omdat iedere 3,4 jaar mij een andere functie werd aangeboden waardoor de branche mij steeds kansen bood.’

Hoe ziet de printermarkt er volgens jou over 10 jaar uit er wat is dan de rol van Veenman?
‘Het is evident dat printvolumes teruglopen en er minder machines worden geplaatst dan voorheen. We zien dat de printer een andere rol krijgt en daar informeren we onze klanten gedurende het jaar over, zoals afgelopen 31 mei tijdens onze inspiratiedag. Hier lieten we zien hoe de printer organisaties beter kan laten samenwerken en met welke applicaties je dit kunt combineren. Vanuit de print production zien we overigens wel veel volume verschuiven van traditioneel offset naar digitaal printen en dat geeft kansen. We zijn een it kennis- en implementatiepartner, die de klant helpt te beschikken over de juiste informatie in de voor hen meest geschikte vorm voor een optimale, veilige en duurzame bedrijfsvoering. We leveren daarvoor hardware- en softwareoplossingen op het gebied van informatielogistiek, managed print services en audiovisuele communicatie. Zo hebben we bijvoorbeeld een oplossing ontwikkeld voor de zorg om beeldmateriaal van cliënten veilig op te nemen en aan hun cliëntendossiers toe te voegen. De beelden streamen we direct naar de cloud en deze worden dus niet opgeslagen op het device waarmee ze zijn opgenomen. Inspelen op de klantvraag en blijven innoveren, dat staat bij ons voorop.’

Veenman viert volgend jaar zijn 100-jarig bestaan. Op wat voor een manier gaan we daar iets van merken?
‘We zijn nu al aan het aftellen en zullen regelmatig terugblikken in de historie die Veenman rijk is. In mei 2019 zullen we middels een groot klantenevent en een personeelsfeest stil staan bij deze mijlpaal waar we ongelofelijk trots op zijn.’

Je hebt in je carrière diverse management en directiefuncties bekleed. Welke case is je tijdens één van je leidinggevende posities het meest bijgebleven en waarom?
‘Toen ik algemeen directeur was van Kyocera Mita Nederland heb ik dit bedrijf verhuisd naar een ander pand. We waren eerst onderhuurder in het pand van het Europese hoofdkantoor van Kyocera Mita en ik vond dat het tijd was voor een meer eigen identiteit. We hebben toen een prachtig pand gevonden op Schiphol-Rijk en hebben dat van casco helemaal ingericht zoals wij dat wilden. We hebben in dat pand een prachtige bruine kroeg laten bouwen om samen met onze resellers mooie gesprekken te voeren in een informele setting en samen met hen en onze medewerkers de vele successen die we destijds hadden passend te vieren. Bij de officiële opening van het pand mocht ik de Europese board of directors van Kyocera (allemaal Japanners) rondleiden en aangekomen bij de kroeg kreeg ik het maar lastig uitgelegd dat dit onze eigen bedrijfsbar was’.

Je hebt een voorliefde voor vakanties in de Caribbean, had ooit een eigen bedrijf op Curaçao en wilde ooit naar het Caribisch gebied emigreren. Wat heeft je doen besluiten om uiteindelijk toch in Nederland te blijven?
‘Het bedrijf bestaat niet meer maar desondanks word ik nog wel regelmatig herinnerd aan het feit dat ik op Curaçao een bedrijf heb gehad. Mijn bedrijf had namelijk het distributierecht bedongen van Ricoh US om Ricoh producten te distribueren en servicen op het Caribische deel van Nederland. Nadat ik had besloten het bedrijf te stoppen, heb ik in overleg met Ricoh US een ander bedrijf gevonden om dit distributierecht door te zetten. Als ik nu op het eiland kom en ik zie reclame van Ricoh, dan weet ik waar dit vandaan komt. We hebben uiteindelijk als familie besloten de emigratieplannen niet door te zetten vanwege de mindere studiemogelijkheden voor de kinderen. Neemt niet weg dat we er nog graag, heel graag komen. Liefst meer dan één keer per jaar.’

Je bent werkzaam geweest voor meerder printerfabrikanten en ‘hopte’ van de ene naar de andere ‘printerboer’. Een uitdaging met het oog op concurrentiebeding. Wat is je geheim?
‘Daar mag een ieder naar blijven gissen’, aldus een glimlachende Wilco.

Je hebt de zwarte band in Taekwon-Do en geeft twee keer per week les in kickboksen. Sporten die zich kenmerken door ruwheid, snelheid en tactiek. In hoeverre zijn deze sporten verweven met jouw dagelijks, zakelijk bestaan?
‘Ik denk dan aan zaken als doorzettingsvermogen, niet opgeven totdat je hebt gewonnen, incasseringsvermogen, inspelen op de zwakheden van je concurrent, creativiteit, scherp zijn en blijven en een lange adem hebben. Allemaal zaken die wat mij betreft hele sterke parallellen hebben met de business waarin ik opereer.’

Je bent Rotterdammer en Feijenoorder in hart en nieren. Wat is typisch Rotterdams en hoe zien we dat terug in jouw manier van zaken doen?
‘Recht door zee zijn en zeggen waar het op staat. Je hoeft bij mij niet te gissen wat ik zou bedoelen. Als meewerkend voorman ‘bagger ik mee’ en hou ik van de uitspraak niet lullen, maar poetsen. Een flinke dosis scherpe humor breng ik dagelijks mee naar mijn werk en ik kan niet tegen verliezen. De kernwaarden en klantbeloften van Veenman zijn hier geheel mee in lijn, van Kendoe ‘er is altijd een oplossing’ tot open en transparant ‘Glashelder in verwachtingen’. En het leuke is, we laten dit in het hele pand terugkomen op de muren!’

Onmogelijke stelling: Nooit meer naar een voetbalwedstrijd van Feijenoord of nooit meer voet aan wal zetten in het Caribisch gebied?
‘Dan maar nooit meer naar De Kuip….Ik denk dan ook aan mijn gezin. Als gezin hebben we het namelijk altijd heerlijk in het Caribisch gebied en dat zou ik voor geen goud willen missen.’

Blijf op de hoogte: Aanmelden voor TopTips
  • Documentverwerking
  • Documentverwerking
  • Logo Goudappel
  • logo Koenen en Co
  • logo 112Schade