De wereld om ons heen verandert snel, horen we vaak. Niet alleen de wereld verandert, ook de manier waarop wij met informatie omgaan en de momenten waarop wij over informatie willen beschikken verandert. De laatste jaren heeft het mobiele gebruik van informatie een enorme vlucht genomen. Uit recent onderzoek van Ericsson (Mobility Report 2014) blijkt dat in 2014 het aantal mobiele abonnementen met 800 miljoen is gegroeid tot 2,7 miljard! De onderzoekers verwachten dat er in 2020 6,1 miljard abonnementen zijn. Dat betekent dat dan maar liefst 90% van de wereldbevolking een mobiele telefoon heeft.
Maar er is meer!
Behalve de gigantische stijging van het aantal mobiele abonnementen zijn er meer ontwikkelingen gaande waarom het belangrijk is om mobiel méér dan serieus te nemen. Zo neemt het mobiel verkeer op websites toe en daarom besloot Google op 21 april 2015 dat websites die niet geschikt zijn voor mobiel, lager in de zoekresultaten op te nemen. Als een bedrijf niet oplet loopt het dus het risico dat zijn digitale uithangbord uit het zicht verdwijnt. Gevolg: minder bezoekers, minder leads. Ook de Nederlandse overheid heeft zaken in een versnelling gezet door in april in de wet te laten opnemen dat werknemers het recht hebben thuis- en/of flexibel te werken. Hoe gaat een organisatie hier mee om? Kortom, alleen een mobiel en laptop van de zaak zijn niet meer genoeg.
Al deze veranderingen hebben ook een grote impact op hoe wij met informatie omgaan, zowel privé als zakelijk. Termen als ‘straks’ en ‘later’ zijn eigenlijk niet meer acceptabel, we willen informatie nú tot onze beschikking hebben. Aangezien we een mobiel op zak hebben is dat ook het meest logische device om toegang te krijgen tot die informatie.
Koudwatervrees
Toch hebben nog weinig bedrijven werkelijk de mogelijkheid gecreëerd voor hun werknemers of klanten om locatie-onafhankelijk toegang te krijgen tot informatie en om met deze informatie te kunnen werken. Dat komt meestal doordat het niet meevalt om dat voor elkaar te krijgen in het oerwoud van devices en verschillende systemen. De meeste bedrijven gaan er daarom vanuit dat het te ingewikkeld, tijdrovend en te duur is om volledig mobiel te kunnen werken. Het hele papieren archief moet dan immers gedigitaliseerd worden, dat moet ergens opgeslagen worden. Dan is er nog het intranet dat niet werkt voor mobiele telefoons. En hoe zit het eigenlijk met het mobiel inzicht verkrijgen in bijvoorbeeld een budget? Maar het is allemaal koudwatervrees, want de benodigde software is gewoon beschikbaar.
De eerste stap is het maken van een goed plan: Breng de huidige situatie van de informatielogistiek binnen uw organisatie in kaart. Maak vervolgens inzichtelijk welke documentprocessen gedigitaliseerd en op elkaar aangesloten kunnen worden, die leiden tot die door u gewenste situatie. Werk vervolgens uit op welke wijze en met welke prioriteiten de aanpassingen doorgevoerd dienen te worden.
Een informatiescan maakt direct inzichtelijk welke documentprocessen er binnen het bedrijf zijn en hoe deze het beste gedigitaliseerd zouden kunnen worden. Zo’n informatiescan maakt inzichtelijk welke stappen uw organisatie moet nemen om de processen te digitaliseren, inclusief een prioritering, tijdspad en kostenplaatje. Bij het in kaart brengen is er dus ook direct zicht op eventuele besparingen. Zo kunnen cloudoplossingen bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat een organisatie de eigen servers weg kan doen. De organisatie krijgt zo stapsgewijs een helder een beeld van wat er moet gebeuren om een organisatie klaar te maken voor mobiel werken. In een aantal vervolgblogs gaan we hier concreet op in.