Protestantse Kerk print probleemloos uit de cloud

De Dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk ondersteunt het grootste protestantse kerkgenootschap in Nederland. Het kerkgenootschap zelf heeft 1.850.000 leden, verdeeld over 1572 gemeenten, bij de Dienstorganisatie werken momenteel 200 medewerkers.

Ruim een jaar geleden besloot men om vanuit een cloud omgeving te gaan werken en deze overstap is niet ongemerkt aan de medewerkers voorbij gegaan. Er moest bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van Google Cloud om te kunnen printen. Een stap die de organisatie veel voordelen heeft opgeleverd, maar aanvankelijk ook een aantal nadelen.

Huidige Google Cloud voldeed niet

Google biedt weliswaar enkele tools aan om te kunnen printen, maar die komen niet verder dan wat basisfunctionaliteiten. Geavanceerde opdrachten, zoals brochures met nietjes, boekjes samenstellen en meer complexe opdrachten worden niet ondersteund. Ook een functie zoals ‘follow me printen’, alleen printen als de gebruiker fysiek bij de printer is, ontbreekt.

Zeer hinderlijk bleek ook de slechte stabiliteit te zijn. Google checkt of een printer online is alvorens er geprint kan worden. Deze controle wordt slecht uitgevoerd, waardoor printers steeds leken uit te vallen. Voor de organisatie was dat een onhoudbare situatie.

De oplossing: doorontwikkeling Google tools

Veenman heeft in samenwerking met softwareontwikkelaar Ysoft de tools van Google doorontwikkeld, zodat alle noodzakelijke functionaliteit (nietjes, ‘follow me printing’, etc.) ingezet kan worden. Daarnaast heeft Ysoft software ontwikkeld om de stabiliteit van de Google-printvoorziening drastisch te verbeteren.

“Nu alles goed werkt, is de weerstand verdwenen en zijn er geen barrières meer om echt helemaal uit de cloud te werken’’ geeft Henry Kieskamp, IT projectmanager en adviseur Dienstenorganisatie van de Protenstantse kerk, aan.

Volle tevredenheid door samenwerken

De oplossing draait nu meer dan een jaar tot volle tevredenheid van de gebruikers. De oplossingen van Veenman zijn samen met de IT-afdeling van de organisatie stapsgewijs ontwikkeld. Deze manier van samenwerken leverde veel feedback op over wat er tot dan toe met de ontwikkelde oplossing mogelijk was – en wat niet. Op basis hiervan ging Veenman weer aan de slag en op die manier is gaandeweg – linksom of rechtsom – aan alle eisen van de organisatie voldaan.

Michel Kuipers, Solution Development Manager Veenman: “Onze aanpak is er op gericht om technische mogelijkheden samen met de klant om te zetten in een oplossing waar de klant echt mee verder kan.

Lees meer over de oplossing voor de Protestantse Kerk (pdf)

Blijf op de hoogte: Aanmelden voor TopTips
  • Documentverwerking
  • Documentverwerking
  • Logo Goudappel
  • logo Koenen en Co
  • logo 112Schade